Privacyverklaring van Rapido Express
U deelt soms persoonlijke gegevens met ons, zoals uw adres, zodat we een pakket(ten) bij u thuis kunnen bezorgen. Wij beschermen uw persoonsgegevens en voldoen aan alle wetten en voorschriften met betrekking tot het gebruik en de opslag van deze gegevens. In deze privacyverklaring leggen wij uit hoe we uw persoonlijke gegevens gebruiken. Deze privacyverklaring is van toepassing op alle bedrijven en diensten met het Rapido Express-logo; dit omvat alle online diensten van Rapido Express BV.
‘Persoonsgegevens’ verwijzen naar gegevens die informatie over u geven of die we op enige wijze aan u kunnen relateren, zoals uw naam en adres. U deelt uw persoonsgegevens met ons in verschillende situaties, bijvoorbeeld wanneer u:
Wij verwerken uw persoonsgegevens om u gepersonaliseerde diensten te kunnen bieden. We gebruiken deze gegevens om u snel en efficiënt van dienst te kunnen zijn wanneer u vragen heeft over onze diensten. Met ‘verwerken’ bedoelen we opslaan, analyseren, bijwerken, verwijderen, doorsturen, enzovoort.
Hieronder beschrijven we hoe wij uw persoonsgegevens gebruiken.
Rapido Express biedt een breed scala aan diensten aan, zoals:
Voor veel van deze diensten hebben we uw naam en adres nodig.
Als u iets heeft besteld, houden we u op de hoogte via e-mail, pushmeldingen in de Rapido Express-app of met de Track & Trace-functie.
Met de Rapido Express-app kunt u pakketten volgen en zien welke poststukken onderweg zijn.
We gebruiken uw persoonsgegevens om te analyseren hoe u de website gebruikt en om de site optimaal te laten functioneren.
In sommige gevallen zijn wij wettelijk verplicht om persoonsgegevens te verstrekken aan autoriteiten zoals de Autoriteit Consument & Markt (ACM), wetshandhavingsinstanties of opsporingsdiensten. Wij controleren altijd de bevoegdheden van deze instanties voordat wij gegevens delen.
Door gegevens te analyseren kunnen we onze diensten verbeteren. We gebruiken hiervoor geanonimiseerde gegevens die niet tot individuen te herleiden zijn.
Om fraude te voorkomen, gebruiken we persoonsgegevens wanneer we vermoeden dat onze dienst wordt misbruikt. Zo controleren we bijvoorbeeld camerabeelden bij een vermoeden van fraude door een medewerker.
Als u bij ons solliciteert, bewaren we uw CV voor referentie tijdens het sollicitatieproces.
We houden persoonsgegevens bij van iedereen die op een directe of indirecte manier contact met ons heeft gehad. Een voorbeeld van indirect contact is wanneer u een product bestelt bij een online winkel, en Rapido Express het pakket bij u thuis bezorgt.
Hieronder volgt een lijst met categorieën persoonsgegevens die wij verwerken:
In de regel delen we uw gegevens niet met derden buiten Rapido Express, behalve als dit nodig is om u een dienst te leveren, zoals bij onze Verhuisservice. In dat geval bepaalt u welke bedrijven uw adreswijziging ontvangen via Rapido Express. Soms moeten we persoonsgegevens verstrekken aan bijvoorbeeld rechtshandhavingsinstanties of toezichthouders zoals de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) en de Belastingdienst.
We bewaren uw gegevens niet langer dan nodig is. De bewaartermijn hangt af van:
Wij nemen verschillende maatregelen om uw gegevens te beveiligen:
U heeft het recht om uw gegevens in te zien, bij te werken, te beperken, te laten verwijderen of bezwaar te maken tegen de verwerking ervan. U kunt ook een verzoek indienen om uw gegevens in een overdraagbaar formaat te ontvangen.
Uw gegevens bekijken en bijwerken in uw Rapido Express-account
Deze privacyverklaring geldt voor alle diensten van Rapido Express met het Rapido Express-logo en is voor het laatst gewijzigd op 14 december 2023. Wijzigingen in deze verklaring kunnen plaatsvinden zonder voorafgaande aankondiging.
Heeft u vragen over privacy? Neem contact op met onze klantenservice of onze Functionaris Gegevensbescherming via: Privacy@RapidoExpress.nl. Bent u niet tevreden met onze reactie, dan kunt u een klacht indienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens.